Fietsroute: Van haven tot haven - etappe West
Fiets deze uitdagende route van haven naar haven en ontdek hoe land en water op Schouwen-Duiveland onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Beklim de Plompe Toren en hoor het verhaal over de verdronken dorpen, bezoek het Watersnoodmuseum met persoonlijke verhalen over de ramp en tuur door je verrekijker op zoek naar zeehonden en bruinvissen in Nationaal Park De Oosterschelde.
De route volgt de fietsknooppunten en is 95 km lang.Je kunt de route starten waar je zelf wilt. Is de route te lang, dan kan je hem ook in meerdere dagen fietsen.
Dit ga je zien
Renesse
Havenroute: Strand Scharendijke
Bij Scharendijke vind je twee stranden. Het eerste strand ligt aan de westkant van de Brouwersdam aan de Noordzee. Het is een breed strand compleet met strandpaviljoens. Je kunt hier uitstekend kitesurfen....
Havenroute: Strand Scharendijke
Bij Scharendijke vind je twee stranden. Het eerste strand ligt aan de westkant van de Brouwersdam aan de Noordzee. Het is een breed strand compleet met strandpaviljoens. Je kunt hier uitstekend kitesurfen. Aan de oostkant van de Brouwersdam aan het Grevelingenmeer vind je een klein strand met grasligweide. Wandel ook even naar het Koepeltje, een overdekte uitkijkpost uit 1598. Tijdens vele oorlogen is dit koepeltje gebruikt als wachtpost om te voorkomen dat vijanden ongezien aan land konden komen.
Havenroute Scharendijke: Lees
Het dorp Scharendijke is in de vijftiende eeuw ontstaan. Het lag aan een dijk aan een diepe vloedgeul zonder slikken ervoor: een zogenaamde schaardijk. Het laat zich dan ook wel raden waar de naam Scharendijke...
Havenroute Scharendijke: Lees
Het dorp Scharendijke is in de vijftiende eeuw ontstaan. Het lag aan een dijk aan een diepe vloedgeul zonder slikken ervoor: een zogenaamde schaardijk. Het laat zich dan ook wel raden waar de naam Scharendijke vandaan komt. Het was een eenvoudig buurtschap waar landarbeiders en dijkwerkers woonden. Doordat Scharendijke gunstig gelegen was aan de monding van het Grevelingenmeer, bleek het een strategische plek voor handel en scheepvaart.Â
Die handel, visserij en de zoutwinning zorgde voor welvaart in het dorp. Veel inwoners leefden van de visserij. En het zout dat gewonnen werd uit het Grevelingenmeer gebruikte men voor conservering van voedsel. Toen in 1901 het landbouwhaventje Kloosternol werd aangelegd, nam de ontwikkeling van het dorp echt een vlucht. Kloosternol werd een belangrijke haven voor het transport van meekrap, een plant die op Schouwen-Duiveland veelvuldig verbouwd werd.Â
Maar door de aanleg van de Deltawerken veranderde er veel in Scharendijke. Het Grevelingenmeer raakte afgesloten van de zee en de visserij verdween er bijna helemaal. Inwoners gingen op zoek naar ander werk, met name in het toerisme. In 1972 werd de haven een jachthaven met vandaag de dag zo’n 700 ligplaatsen. De ligging vlakbij de Noordzeekust, de stranden en de natuurgebieden had een aanzuigende werking op toeristen. Er is tussen 1973 en 1980 en zelfs een klein dolfinarium gevestigd geweest: Dolfirodam. Het was afkomstig uit Rotterdam en trok iedere zomer rond de 150.000 toeschouwers naar hun dolfijnenshows. Â
Scharendijke is uitgegroeid tot het middelpunt van de watersport op Schouwen-Duiveland. Het is een ideale uitvalsbasis voor liefhebbers van surfen, zeilen en duiken. Duikplaatsen Het Koepeltje, Scharendijke Haven en de Nieuwe Kerkweg zijn onder duikers bekend als de hotspots van het Grevelingenmeer. Het watersporttoerisme is niet meer weg te denken uit Scharendijke en speelt een belangrijke rol voor de lokale economie.
Havenroute Scharendijke: Luister
Je luistert naar het verhaal van duiker Annemarie Verbiest.Â
Havenroute Scharendijke: Luister
Je luistert naar het verhaal van duiker Annemarie Verbiest.Â
Havenroute Scharendijke: Kijk
Dit beleef je in en rondom de haven van Scharendijke.
Havenroute Scharendijke: Kijk
Dit beleef je in en rondom de haven van Scharendijke.
Havenroute: Muraltmuren
Muraltmuren waren een goedkope oplossing tegen de vele overstromingen, bedacht door ingenieur Muralt begin 20e eeuw. Helaas hielden ze de overstromingen in 1953 niet tegen. De meeste muraltmuren zijn...
Havenroute: Muraltmuren
Muraltmuren waren een goedkope oplossing tegen de vele overstromingen, bedacht door ingenieur Muralt begin 20e eeuw. Helaas hielden ze de overstromingen in 1953 niet tegen. De meeste muraltmuren zijn na 1953 afgebroken, maar hier in Scharendijke staat nog een lang stuk overeind. Het heeft de status van rijksmonument. Wandel bij Scharendijke over de dijk vanaf de haven helemaal tot aan den Osse en bekijk de inmiddels verweerde muraltmuren. Landinwaarts zie je de karrevelden liggen, die ontstaan zijn bij het verhogen van de zeedijk.
Havenroute: Schelphoek & Prunjepolder
De kreken bij de Schelphoek zijn restanten van de overstromingen in 1953. Na de watersnoodramp en de aanleg van de Oosterscheldekering is de natuur in de naastgelegen Prunjepolder weer in vroegere staat...
Havenroute: Schelphoek & Prunjepolder
De kreken bij de Schelphoek zijn restanten van de overstromingen in 1953. Na de watersnoodramp en de aanleg van de Oosterscheldekering is de natuur in de naastgelegen Prunjepolder weer in vroegere staat hersteld. Door het vele zilte water is het een walhalla voor vogels én vogelaars. Je ruikt hier de zilte geur en het gekrijs van de meeuwen verraadt dat je naast de Oosterschelde staat.Â
Havenroute: Plompe Toren
De Plompe Toren is de kerktoren van het verdronken dorp Koudekerke. Volgens de sage veroorzaakte een boze zeemeermin de overstroming. In werkelijkheid heeft de kracht van het water in combinatie met...
Havenroute: Plompe Toren
De Plompe Toren is de kerktoren van het verdronken dorp Koudekerke. Volgens de sage veroorzaakte een boze zeemeermin de overstroming. In werkelijkheid heeft de kracht van het water in combinatie met zware stormen hele dorpen aan de zuidkust van Schouwen weggenomen. Beklim de 23 meter hoge toren voor een 360 graden uitzicht over de Oosterschelde, de Koudekerkse inlaag en ook het polderland. Een inlaag is een gebied tussen de zeedijk en een binnendijk.Â
Havenroute: Nationaal Park Oosterschelde
Nationaal Park Oosterschelde is het grootste Nationale Park van Nederland. De meeste schatten van dit Nationale Park vind je onderwater. Zeesterren, sepia’s, kreeften en zee-egels zie je pas als je...
Havenroute: Nationaal Park Oosterschelde
Nationaal Park Oosterschelde is het grootste Nationale Park van Nederland. De meeste schatten van dit Nationale Park vind je onderwater. Zeesterren, sepia’s, kreeften en zee-egels zie je pas als je hier met duikbril het water in gaat. Als je over de dijk langs de zuidkust wandelt zie je de zeilboten over het water laveren en bij laag water zoeken vele vogels langs de vloedlijn naar vrijgekomen zeedieren.
Havenroute Burghsluis: Lees
Burghsluis is niet alleen de naam van deze haven, maar ook van de buurtschap die eromheen ligt. Er staan slechts een stuk of dertig huizen en er woont maar een handjevol mensen permanent. De haven van...
Havenroute Burghsluis: Lees
Burghsluis is niet alleen de naam van deze haven, maar ook van de buurtschap die eromheen ligt. Er staan slechts een stuk of dertig huizen en er woont maar een handjevol mensen permanent. De haven van Burghsluis is tegenwoordig vooral ingericht voor de pleziervaart; de jachthaven telt rond de 130 ligplaatsen en een kleine 60 passantenplaatsen. Het is ook de thuishaven van MS de Onrust. Deze vertrekt meerdere malen per week voor een rondvaart.Â
De haven van Burghsluis is eigenlijk ontstaan ten koste van het naastgelegen Westenschouwen. De belangrijkste inkomstenbron van dat dorp was de haringvisserij, later kwam daar de handel bij. Toen de haven van Westenschouwen rond het jaar 1500 verzandde, werd die van Burghsluis aangelegd. De oorspronkelijke haven van Burghsluis lag ongeveer 500 meter westelijker dan de huidige haven. Het was een belangrijke plek voor de Westhoek van het eiland voor het verschepen van landbouwgewassen en vee.Â
Een paar honderd jaar later volgden er verbeteringen aan de haven. In 1872 en 1888 werd het oostelijk deel, dat toen nog een driehoekig tijhaventje was, verbeterd en verruimd. De Watersnoodramp in 1953 bracht grote veranderingen met zich mee voor de haven. Deze ging namelijk dienst doen als werkhaven voor het dijkherstel en werd uitgebreid tot een grootte van 4 hectare. De haven van Burghsluis is uniek, er zijn nog maar weinig van dergelijke haventjes te vinden op Schouwen-Duiveland.
Een bijzonder gebouwtje bij de haven is ’t Torentje. Dit is de lichtkoepel van de Schouwse vuurtoren Westerlicht. Deze is hier in 1979 geplaatst om dienst te doen als havenkantoor. De koepel dateert al uit 1849 en was vroeger te zien op het 250 guldenbiljet, waar de vuurtoren van Nieuw-Haamstede model voor stond. In 2019 werd ’t Torentje gerenoveerd en wanneer er iemand van de watersportvereniging aanwezig is, kunnen bezoekers er een kijkje nemen.
Havenroute Burghsluis: Luister
Je luistert naar het verhaal van Christel Klapwijk over Burghsluis.
Havenroute Burghsluis: Luister
Havenroute Burghsluis: Kijk
Dit kun je doen in en rondom de haven van Burghsluis.
Havenroute Burghsluis: Kijk
Dit kun je doen in en rondom de haven van Burghsluis.
Havenroute: Oosterschelde Stormvloedkering
De Oosterscheldekering is een van de Deltawerken die aangelegd zijn na de watersnoodramp. De kering vormt ook een verbinding tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. Als je tijd hebt, fiets dan...
Havenroute: Oosterschelde Stormvloedkering
De Oosterscheldekering is een van de Deltawerken die aangelegd zijn na de watersnoodramp. De kering vormt ook een verbinding tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. Als je tijd hebt, fiets dan even een stukje over deze 9 kilometer lange kering en voel de wind in je haren. Niet voor niks wordt hier elk jaar het NK tegenwindfietsen gehouden. Kijk op de kering ook even naar beneden om te zien met welke kracht het water tussen de pijlers in- en uitstroomt.
Havenroute: Boswachterij Westerschouwen
Boswachterij Westerschouwen is het grootste bos van Zeeland. Je fietst hier duin op en af en soms moet je even van je fiets af, want de bewegende duinen zorgen regelmatig voor zand op het fietspad....
Havenroute: Boswachterij Westerschouwen
Boswachterij Westerschouwen is het grootste bos van Zeeland. Je fietst hier duin op en af en soms moet je even van je fiets af, want de bewegende duinen zorgen regelmatig voor zand op het fietspad. Het bos en de duinen vormen niet alleen een buffer tussen de zee en de dorpen, maar zorgen als waterwingebied ook voor schoon drinkwater. Kijk goed om je heen, hier leven heel veel damherten, misschien zie je er wel eentje.
Havenroute: Vroongronden
De Vroongronden is een natuurgebied ingeklemd tussen Burgh-Haamstede en Renesse. Vroon betekent weidegebied en het wildrooster dat je overfietst verraadt dat hier nog steeds grazers zijn. De kans is...
Havenroute: Vroongronden
De Vroongronden is een natuurgebied ingeklemd tussen Burgh-Haamstede en Renesse. Vroon betekent weidegebied en het wildrooster dat je overfietst verraadt dat hier nog steeds grazers zijn. De kans is groot dat je hier loslopende runderen tegenkomt. Het is ook de enige plek in Zeeland waar je heide kunt zien.
Renesse
- 84
- 85
- 86
- 88
- 91
- 89
- 81
- 71
- 70
- 72
- 73
- 75
- 76