Fietsroute: Van haven tot haven - etappe Midden
Fiets deze uitdagende route van haven naar haven en ontdek hoe land en water op Schouwen-Duiveland onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Beklim de Plompe Toren en hoor het verhaal over de verdronken dorpen, bezoek het Watersnoodmuseum met persoonlijke verhalen over de ramp en tuur door je verrekijker op zoek naar zeehonden en bruinvissen in Nationaal Park De Oosterschelde.
De route volgt de fietsknooppunten en is 95 km lang. Je kunt de route starten waar je zelf wilt. Is de route te lang, dan kan je hem ook in meerdere dagen fietsen.
Dit ga je zien
4322 NH Scharendijke
Havenroute: Muraltmuren
Muraltmuren waren een goedkope oplossing tegen de vele overstromingen, bedacht door ingenieur Muralt begin 20e eeuw. Helaas hielden ze de overstromingen in 1953 niet tegen. De meeste muraltmuren zijn...
Havenroute: Muraltmuren
Muraltmuren waren een goedkope oplossing tegen de vele overstromingen, bedacht door ingenieur Muralt begin 20e eeuw. Helaas hielden ze de overstromingen in 1953 niet tegen. De meeste muraltmuren zijn na 1953 afgebroken, maar hier in Scharendijke staat nog een lang stuk overeind. Het heeft de status van rijksmonument. Wandel bij Scharendijke over de dijk vanaf de haven helemaal tot aan den Osse en bekijk de inmiddels verweerde muraltmuren. Landinwaarts zie je de karrevelden liggen, die ontstaan zijn bij het verhogen van de zeedijk.
Havenroute: Karrevelden
[Hier komt nog tekst]
Havenroute: Karrevelden
[Hier komt nog tekst]
Havenroute Den Osse: Lees
Lang geleden hoorde Den Osse bij Klaaskinderkerke. In 1813 werd die opgeheven en kwam Den Osse onder Duivendijke te vallen, net als Brijdorpe en Looperskapelle. Maar ook Duivendijke werd opgeheven,...
Havenroute Den Osse: Lees
Lang geleden hoorde Den Osse bij Klaaskinderkerke. In 1813 werd die opgeheven en kwam Den Osse onder Duivendijke te vallen, net als Brijdorpe en Looperskapelle. Maar ook Duivendijke werd opgeheven, in 1961. Daardoor kwam Den Osse bij Brouwershaven. In 1997 ontstond de gemeente Schouwen-Duiveland, en ging ook Den Osse daar in op.
Het aan het Grevelingenmeer gelegen buurtschap telt in feite niet meer dan een jachthaven, enkele vakantieparken en circa 30 woonhuizen. Het ligt tussen de grotere kernen Brouwershaven en Scharendijke in en het is de noordelijkste plaats van Zeeland. De haven werd eerst als werkhaven gebruikt voor de aanleg van de Brouwersdam. Daardoor is het er met vijf meter behoorlijk diep. Toen de werkzaamheden aan de dam in 1977 tot een einde kwamen, is Den Osse een haven geworden voor recreatief gebruik. En dan met name voor de sportvisserij.
In 1980 is er een watersportvereniging opgericht: wsv Den Osse. Tussen 1981 en 1985 werd de haven verder uitgebreid met 200 ligplaatsen in de noordelijke haven. Eind jaren tachtig werd er vergunning gegeven om in de haven te bouwen. Er kwam een clubgebouw bij de jachthaven en in 1992 werd de haven uitgebreid naar 500 ligplaatsen. Door het realiseren van een stenen dam, tegelijk met de uitbreiding in het zuidelijke deel van de havenkom, wordt de haven tegen de oostenwind beschermd. Den Osse is door de jaren heen een echte verenigingshaven geworden.
In 2014 is de Noordelijke haven volledig gerenoveerd. Voor een relatief kleine plaats, is het met 500 ligplaatsen en bijna 600 leden, een flinke jachthaven. Naast wat bedrijvigheid, liggen er in Den Osse nog enkele rondvaartboten. Deze vertrekken hiervandaan voor rondvaarten over het Grevelingenmeer om onder andere zeehonden te spotten.
Havenroute Den Osse: Luister
Je luistert naar het verhaal van Hans van Dijke.
Havenroute Den Osse: Luister
Je luistert naar het verhaal van Hans van Dijke.
Havenroute Den Osse: Kijk
Dit beleef je in en rondom de haven van Den Osse.
Havenroute Den Osse: Kijk
Dit beleef je in en rondom de haven van Den Osse.
Havenroute Brouwershaven: Lees
Brouwershaven, gesticht rond 1285, is mogelijk vernoemd naar een brouwer. De haven groeide door visserij en handel, maar verloor klanten door moeilijke toegang. De jachthaven heeft nu 475 ligplaatsen.
Havenroute Brouwershaven: Lees
Deze stad is de enige plek met een haven op het eiland die dat woord ook daadwerkelijk in de naam heeft. Maar hoe Brouwershaven precies aan zijn naam gekomen is, is een klein mysterie. Er wordt vaak gedacht dat het komt door de belangrijke rol die de stad gespeeld zou hebben bij de import van bier uit Delft. Maar er is geen bewijs dat dat ook echt zo was. En als het wel zo was, dan was de naam Bierhaven bijvoorbeeld logischer. Plaatsen worden nu eenmaal niet vernoemd naar mensen die er niet komen. Tenzij het heiligen of vorsten betreft. Het zou dus kunnen dat de naam afgeleid is van ‘de haven van ene Brouwer’, maar ook dat is onbekend.
Wat wél bekend is, is dat Brouwershaven rond 1285 gesticht werd als nieuwe haven voor Brijdorpe. De haven van dat dorp was namelijk verzand. De naam Brouwershaven komt in de archieven voor het eerst voor in 1318. Brouwershaven heeft afwisselend succesvolle tijden gekend. Door visserij en handel in allerlei producten van bieten tot wijn groeide de stad. Toch was er een groot nadeel aan deze haven: de route naar de Grevelingen was lang en smal. Schepen werden steeds groter en konden niet allemaal even gemakkelijk de haven binnen varen. Brouwershaven raakte klandizie kwijt.
In de negentiende eeuw was er een opleving door de verzanding van de Brielse Maas en het Goereese Gat. Brouwershaven kreeg een functie als overslaghaven voor kleinere schepen die beter de Rotterdamse haven in konden dan de grote handelsschepen. Totdat de Nieuwe Waterweg in 1872 gegraven werd. Toen werd die functie overbodig. Na de watersnoodramp in 1953 kwamen de Deltawerken en werd er een jachthaven aangelegd. Deze bestaat nu uit de Oude en de Nieuwe Jachthaven die in 2022 flink werden gerenoveerd. Aan weerskanten van de Oude Jachthaven vind je nog de oude pakhuizen. Dit deel van de haven heeft een historische uitstraling en ligt in het hart van de stad. Het loopt om een bocht over in de Nieuwe Jachthaven. In totaal telt de jachthaven zo’n 475 ligplaatsen. Meer informatie over Brouwershaven en de geschiedenis? Bezoek dan het Brouws Museum.
Havenroute Brouwershaven: Luister
Je luistert naar het verhaal van dichter Jacob Cats (1577-1660) verteld door Otto de Kat.
Havenroute Brouwershaven: Luister
Je luistert naar het verhaal van dichter Jacob Cats (1577-1660) verteld door Otto de Kat.
Havenroute Brouwershaven: Kijk
Dit beleef je in en rondom de haven van Brouwershaven.
Havenroute Brouwershaven: Kijk
Dit beleef je in en rondom de haven van Brouwershaven.
Havenroute Zierikzee: Lees
De stad Zierikzee is al honderden jaren oud. Men vermoedt dat het ontstaan is in de negende eeuw. Het was een dorpje zoals er veel waren. Maar toen het eenmaal stadsrechten kreeg, ergens tussen 1217...
Havenroute Zierikzee: Lees
De stad Zierikzee is al honderden jaren oud. Men vermoedt dat het ontstaan is in de negende eeuw. Het was een dorpje zoals er veel waren. Maar toen het eenmaal stadsrechten kreeg, ergens tussen 1217 en 1220, kwam daar verandering in. Er was zelfs een tijd dat Zierikzee belangrijker was dan Amsterdam. De Zierikzeese haven speelde daar een grote rol in. Het was een strategische plek waar een bloeiende handel plaatsvond.
Het havencomplex bestaat uit verschillende delen: de Oude Haven, de Nieuwe Haven en het Havenkanaal. De eerste twee zijn met elkaar verbonden door het poortencomplex van de Noord- en Zuidhavenpoort. Oorspronkelijk was de Oude Haven de plek waar schepen geladen en gelost werden. Het water de Gouwe, tussen Schouwen en Duiveland, vormde daarvoor een belangrijke aanvoerroute. Maar toen deze dichtslibde en nauwelijks nog bereikbaar was voor schepen, moest er een nieuwe waterweg naar de stad gegraven worden.
Tussen 1597 en 1599 werd daarom het 2 kilometer lange Havenkanaal gegraven. De stadsgracht, wat nu de Nieuwe Haven is, werd verbreed en er kwam een kademuur waar schepen konden aanleggen. Doordat de haven direct in verbinding staat met de Oosterschelde, is het een echte getijdenhaven. Dat betekent dat het verschil in waterstand van eb en vloed varieert van 2,5 tot 3 meter. In het Havenkanaal is de keersluis na de Watersnood in 1957 gebouwd: deze zorgt ervoor dat men bij extra hoog water ook in de stad droge voeten houdt.
Vandaag de dag is de Oude Haven een monumentale museumhaven waar historische schepen bezichtigd kunnen worden. Aan de Nieuwe Haven liggen diverse mosselkotters, sleepboten en soms rondvaartboten. Het is daarnaast een van de drukste passantenhavens van het zuidwestelijke Deltagebied. In de jachthaven net voor de keersluis zijn ruim 100 ligplaatsen. Meer weten over Zierikzee en de haven? Bezoek dan de Museumhaven of het Stadhuismuseum.
Havenroute Zierikzee: Luister
Je hoort het verhaal van Ria Geluk.
Havenroute Zierikzee: Luister
Je hoort het verhaal van Ria Geluk.
Havenroute Zierikzee: Kijk
Dit beleef je in en rondom de havens van Zierikzee.
Havenroute Zierikzee: Kijk
4322 NH Scharendijke
- 97
- 95
- 94
- 69
- 93
- 92
- 08
- 90
- 89
- 91
- 88
- 87
- 86